fbpx

Vi bringer mennesker, forretning og teknologi tættere sammen

Microsoft Cloud Solution Provider (CSP) aftale – skal, skal ikke?

Det kan være utrolig svært at finde rundt i de mange forskellige licensaftaler i Microsoft universet samtidigt med at bevare overblikket, og uvidenhed bliver hurtigt til vane.

I køber måske stadig jeres Azure ind på kreditkort og hvad er fordelene egentlig lige ved de forskellige aftaler i forhold til lige netop jeres virksomhed og behov? – Lad mig forsøge at hjælpe dig den rigtige vej i indlægget her.

Hvorfor overhovedet vælge en Microsoft Cloud Solution Provider (CSP) aftale?

Med en CSP aftale imellem kunde og Microsoft partneren, ejer den pågældende partner alt lige fra levering af løsninger, indkøb af licenser, 1st level support samt billing og fakturering. Den valgte ”Provider” bliver altså kort fortalt jeres tætte samarbejdspartner og ikke blot en distræt indkøber af jeres licenser, som sender en faktura i ny og næ.

Microsoft har her forsøgt at skabe noget mere fleksibilitet ud mod slutkunden og formår på samme tid at danne et tættere og mere effektivt bånd, kunde og partner imellem.

Fordelene er altså mange set i forhold til f.eks. indkøb af cloud og Microsoft Azure på kreditkort, hvilket jeg har forsøgt at opridse med de mest åbenlyse forneden her:

  • Din Microsoft CSP styrer alle dine licenser, herunder indkøb, fornyelser og eventuelle opgraderinger løbende. Din CSP vil fakturere dig direkte.
  • direkte support på alle licenser på CSP-aftalen.
  • Høj fleksibilitet med mulighed for at skrue op og ned på jeres licensforbrug fra måned til måned. I skal altså aldrig være bange for at være over- eller underlicenseret.
  • Enkel og overskuelig prismodel, ingen binding kombineret med månedlig fakturering.
  • Ingen nedre købsgrænse på antallet af licenser, f.eks. i modsætning til 500+ ved Enterprise Agreements (EA).
  • Ingen up-front licensomkostninger.

Er i altså en virksomhed i vækst eller har i bare brug for en hvis grad af fleksibilitet på jeres licensindkøb, og kan se ideen i at være tæt knyttet til en kompetent implementerings og sparringspartner, så kunne en CSP aftale være værd at overveje.

Kan jeg migrere mine eksisterende Azure services over på en CSP aftale?

Et spørgsmål som jeg ofte får af kunder i forhold til skift af aftale over på en CSP aftale går på, om det overhovedet rent lavpraktisk er muligt at migrere workloads over og hvor besværligt det i så fald vil være.

Som udgangspunkt forløber de fleste migrering helt uden udfordringer og større besvær, men enkelte Azure services kan kræve mere fokus end andre. For at komme en konklusion og endeligt svar nærmere, er vores klare anbefaling er derfor at starte ud med en fyldestgørende dataindsamling, som danner grundlaget for en assessment/analyse af det pågældende miljø.

Ud fra sådan en analyse, kan vi samtidigt blive klogere på eventuelle licensoptimerings- og konsolideringsmuligheder på tværs af hele infrastrukturen, ved at tage en holistisk tilgang til hele det nuværende setup.

Du kan læse mere om og eventuelt bestille sådan en Cloud Assessment, ved at klikke på linket her.

Få det samlede overblik her

Som nævnt tidligere kan det være en stor udfordring bare at skabe sig og bevare overblikket over alle de forskellige muligheder indenfor Microsoft’s licensverden, og mange opgiver derfor hurtigt at overveje et skifte og fortsætter deres nuværende aftale som altid.

Afrundingsvis har jeg nedenfor her forsøgt at samle overblikket for Microsoft Azure og licenser på tværs af aftaleformer, som giver en god generel forståelse for muligheder og begrænsninger.

Microsoft Azure aftaleoversigt

Microsoft licenser aftaleoversigt

Hvis det ikke allerede er en løbende fast del af jeres overvejelser indenfor IT, er det min klare anbefaling enten at genbesøge eller begynde at reflektere lidt over, om jeres nuværende indkøbsmodel er den helt rette for jer alt efter behov og fremtidsudsigter.

Hvis der er spørgsmål eller andet i relation til indlægget her, så skal du være mere end velkommen til at række ud og vi kan tales ved online eller over en kop kaffe.

Ellers er der ikke andet tilbage end at ønske alle derude en fortsat givende rejse til skyen.


Bedste hilsner og på gensyn

Team Automize

Du kan læse mere om og eventuelt bestille en Cloud Assessment, ved at klikke på knappen.

Comments

Share on activity feed

Powered by WP LinkPress

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at høre mere, er du meget velkommen til at kontakte os på mail eller telefon. Du kan også bruge vores kontaktformular

+45 7171 5353
info@automize.dk