fbpx

Vi bringer mennesker, forretning og teknologi tættere sammen

IT-outsourcing trends 2020 / 2021

Da Automize sidder med de nyeste versioner af software og konstant sørger for at holde sig foran kurven, betyder det at vi er blevet rimelig gode til at forudsige bevægelser og trends i It-branchen, og disse trends vil vi gerne dele med dig, således du og din virksomhed kan forberede jer på udrulningen af nye teknologier, opdateringer til eksisterende software og tjenester samt nye krav til en moderne IT-afdeling som helhed.

Fleksibilitet

Hvis vi har lært blot én ting af året 2020 så er det at vi som mennesker og virksomheder skal være fleksible for at være sikre på at vi kan følge med udviklingen, måtte den være sundhedsmæssig eller teknologisk. Corona epidemien har vist os, at vi som virksomheder ikke har råd til at binde os på lange kontrakter med IT-systemer som vi ikke er sikre på, vil blive opdateret eller vedligeholdt på regulær basis således vi bliver stillet i en usikker situation, hvorvidt vi kan miste konkurrencemæssig fordel til vores konkurrenter på grund af dette.

Vi forventer derfor, at fleksibilitet og muligheden for at kunne udskifte IT-udbydere, værktøjer og miljøer vil blive kritisk fra 2021 og fremover.

Sikkerhed

IT-sikkerhed, følsomme data, GDPR, Persondataloven og mange flere, ja dette er blot nogle af de emner som er blevet mere og mere relevante de sidste 2 år og er kun blevet mere relevant i en tid, hvor mange af os sidder på hjemmekontoret, hvor IT-sikkerheden ikke er lige så stor. Dertil så er mængden og følsomheden af de data som den enkelte virksomhed sidder med langt højere i dag end det var tilfældet for blot 5 år siden, hvilket betyder at IT-sikkerheden skal være proportional i forhold til dette, dog er det desværre mange gange her virksomheder tror de kan være smarte og spare en skilling.

Ved at udsætte opdateringen/udskiftningen af det gamle IT-system eller sikkerhedsforanstaltninger så kan man hurtigt spare nogle penge på bundlinjen, men det er absolut ikke anbefales værdigt, hvis man ønsker at ens data ikke skal stjæles og sælges på det sorte marked. CyberCrime Magazine estimerer at de årlige omkostninger i IT-relateret skader løber op i nærheden af 5 billioner kr.
https://cybersecurityventures.com/annual-cybercrime-report-2020/

Hjemmearbejdsplads

For mange er arbejdspladsen på kontoret blevet skiftet ud med pulterkammeret derhjemme eller, hvor der nu lige er plads og hvor børnene, katten, naboen og svigerfamilien ikke kan forstyrre en mens man sidder på møde over Teams, Zoom, Google Meet osv. Mange ansatte har også tilkendegivet at de foretrækker én eller flere dage derhjemme da det giver mere fleksibilitet i hverdagen og mindsker transporttiden i morgentrafikken og de fleste virksomheder har rapporteret at de umiddelbart ikke kan se forskel på produktiviteten om deres ansatte sidder på kontoret eller derhjemme.
https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2020/6/virksomhederne-venter-mere-hjemmearbejde-fremover/

Vi skal nok derfor forvente at hjemmearbejde er kommet for at blive i en eller anden form. Det gælder derfor om at være sikker på at ens virksomhed har den nødvendige IT-mæssige kapacitet til at kunne akkommodere at store dele af medarbejderstaben sidder derhjemme.

Det betyder at der skal være tilstrækkeligt med hardware (Pc’er, skærme) og ikke mindst så skal det være muligt for de ansatte at tilkoble sig virksomhedens netværk og data hjemmefra på en sikker måde, således man kan sikre sig at der ikke er uønskede personer som ser med.

Automation

Hyper automation er ideen om, at alt hvad der kan automatiseres i en organisation, skal automatiseres. Hyper automation drives af organisationer, der har ældre forretningsprocesser, der ikke er strømlinede, hvilket skaber uhyre dyre og omfattende problemer for organisationer.

Mange organisationer understøttes af et “patchwork” af teknologier, der ikke er Lean, optimerede, tilsluttede, eller eksplicitte. Samtidig kræver accelerationen af digital forretning effektivitet og hastighed. Organisationer, der ikke fokuserer på effektivitet og forretningsfleksibilitet, bliver efterladt. Én af de klare fordele ved automatisering er at man sparer en masse tid og ressource på monotone opgaver som eks; skrive og køre runbooks, ind og udrulning af medarbejdere, VM management/deployment osv.

Dette er alle sammen vigtige opgaver, men muligvis ikke de mest spændende at udføre for en medarbejder. Ved at automatisere dem, giver det medarbejderen mulighed for at fokusere på mere spændende og komplekse opgaver samtidig med at man mindsker chancen for fejl ved automatisering af disse opgaver.

Mere udskiftning og opdatering

I forbindelse med at vi mennesker opfinder nye ting så udskifter vi de ældre komponenter eller systemer som vi allerede har, for noget som er nyere, smartere, hurtigere, billigere og bedre. Opfindsomheden og udviklingen generelt er kun steget igennem de sidste mange år og det gælder også inden for IT, hvor vi allerede har været inde på at et moderne IT-system er et som er fleksibelt og let at opgradere, udskifte eller overdrage i takt med at bedre løsninger kommer på banen.

Umiddelbart kan det godt lyde dyrt at skulle skifte ens IT-system ud hele tiden, men hvis man tager de rigtige beslutninger og investere i et fleksibelt system tidligt kan det hjælpe med at spare penge på lang sigt og give konkurrencefordele.

Cloud-løsninger bliver det nye normale

At flytte sine IT-systemer op i “skyen” er et emne, som vi advokerer kraftigt for her i Automize. Med alle disse nye trends, tiltag og løsninger som bliver mere kompliceret og relevante for alle virksomheder, tænker du måske du; er der ikke bare en nem pakkeløsning?

Så har vi en god nyhed til dig, for det er der nemlig. Vælger man at anvende en cloud-baseret tilgang til IT så vil man automatisk være mere fleksibel, sikker, automatiseret, det vil blive nemmere at udskifte systemer og leverandører og det vil også gøre det betydeligt nemmere for ens medarbejdere at arbejde hjemmefra på en sikker og produktiv måde.

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at høre mere omkring disse emner, ønsker du at få noget uddybet eller kunne du tænke dig at høre, hvad vi kan gøre for at hjælpe din virksomhed med alle disse problemstillinger, så kan du læse mere via dette link eller kontakte os her.

Niklas Vogt Johnsen
nvj@automize.dk

Følg os

Du kan altid følge os på sociale medier, hvor vi løbende sender opdateringer, nyheder og begivenheder.

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at høre mere, er du meget velkommen til at kontakte os på mail eller telefon. Du kan også bruge vores kontaktformular

+45 7171 5353
info@automize.dk