fbpx

Vi bringer mennesker, forretning og teknologi tættere sammen

Hvorfor betale hele ServiceNow-regningen selv, når I kan invitere andre med til festen?

Jeg har for nylig været til ServiceNow Knowledge ’19 konference i Las Vegas, en konference der trækker mere end 20.000 deltagere. Her holdt jeg et oplæg for nogle af de absolut førende ServiceNow-udviklere i verden om mine erfaringer med at udvikle og få en af Automizes ServiceNow apps certificeret, så vores app nu ligger på ServiceNow Store.

Efter mit oplæg, som i sagens natur var meget tech-orienteret og målrettet udviklerne, har mange spurgt mig om, hvad der er af forretningsmæssige fordele ved at få certificeret en app, og om alle bare kan opnå den form for certificering?

Så i direkte forlængelse af mit tech-oplæg i Las Vegas kommer her den forretningsmæssige side af sagen.

En ServiceNow case fra den virkelige verden

Lad mig tage udgangspunkt i en konkret kundecase. En af vores gode kunder stod for nogle år siden med behov for at få udviklet en løsning i ServiceNow. Vi udviklede, testede og implementerede løsningen sammen med kunden, de betalte for udviklingsarbejdet, og de tog løsningen i brug. Efter et stykke tid opstod nye behov og ønsker fra kundens side, vi udviklede, testede og implementerede den ny funktionalitet i løsningen, kunden betalte og tog det i brug. I mellemtiden havde vi testet først den oprindelige løsning og siden den nye løsning op mod to forskellige releases af ServiceNow, fordi kunden havde opgraderet.

Alt i alt et ganske traditionelt kunde-leverandør-samarbejde over tid, hvor kunden betaler for udvikling og vedligeholdelse af en specialudviklet løsning til ServiceNow – og hvor man sideløbende skal håndtere opgradering til nye releases af ServiceNow, og teste at den specialudviklede løsning fungerer på den nye release. I sidste ende er der én til at betale for hele festen, nemlig kunden.

En anden tilgang til udvikling af ServiceNow apps

En anden tilgang er at bringe ServiceNow Store ind i ligningen. I den konkrete case havde vi sammen med kunden udviklet en løsning, som med få justeringer kunne standardiseres til at dække lignende behov hos ganske mange, andre virksomheder – akkurat samme form for ’standardiseringsbevægelse’ som vi ser det med stort set alle andre typer software til forskellige, forretningsmæssige behov. (Her udelukker vi selvfølgelig specialudviklet software med konkurrencemæssige fordele for virksomheden.)

Sammen med vores kunde blev vi enige om, at vejen frem ville være at få app’en certificeret hos ServiceNow og få den lagt på ServiceNow Store. Kunden kunne se potentialet i, at de nu ikke længere selv skulle betale for al videreudvikling, test og vedligeholdelse – den opgave blev nu overtaget af Automize. Til gengæld kan vores app nu anvendes af flere kunder. Og som en ekstra fordel modtager Automize nu feedback, evalueringer og forslag til videreudvikling af app’en fra mange, mange brugere og virksomheder i stedet for kun fra en enkelt virksomhed. Ren win-win-win.

What’s in it for you?

Certificerede ServiceNow apps udviklet og vedligeholdt som beskrevet ovenfor kan være en fornuftig business case for jer og os. Den grundlæggende forudsætning set fra jeres side er, at app’en ikke behøver være 100 % tilpasset jeres behov ud i selv den fjerneste afkrog, men I kan få opfyldt 80-90-95 % af jeres behov. Og set fra vores side skal app’en dække tilpas ’generiske’ behov, så app’en har et markedspotentiale og kan opnå en kritisk masse af brugere.

Til gengæld for standardiseringen får I fordel af, at I ikke selv skal betale hele app-udviklingsfesten. Og når der kommer nye releases af ServiceNow, slipper I også for at teste og evt. tilpasse app’en til den nye release – i stedet er det Automize som udvikler af app’en, der proaktivt skal sørge for, at den er testet og klar til nye versioner af ServiceNow.

Vi kender det fra vores smartphones

Hvis I som virksomhed har opgraderet til den nye version af ServiceNow, så trykker I også bare ’Opgrader’ på jeres ServiceNow app, og så spiller klaveret med det samme. Akkurat som vi kender det fra App Store eller Play Store på vores smartphone: Vi opgraderer bare til den nye version af iOS eller Android, når det passer os – og enten fungerer vores apps på den nye version, eller vi bliver bedt om at opdatere de apps, der kræver det. Og så er der ikke mere bøvl med dét.

ServiceNow Technology Partner: Skal – skal ikke?

Til sidst skal jeg huske at gøre opmærksom på, at det kun er IT-udviklingshuse der er ServiceNow Technology Partner, der kan få certificeret apps til ServiceNow Store.

Det betyder, at står I overfor at skulle have udviklet noget til jeres ServiceNow platform, så kan I selvfølgelig vælge frit mellem de mange virkelig dygtige ServiceNow udviklingshuse, der findes på markedet. Men hvis I vil holde muligheden åben for at kunne gå ServiceNow Store-vejen med jeres løsning på et senere tidspunkt (eller fra starten, men så giver det lidt sig selv), så er det nødvendigt at vælge et udviklingshus, der er ServiceNow Technology Partner.

Find vores ServiceNow apps her

Vil du høre mere om vores udvikling af ServiceNow Apps?

Lasse Kjelstrup-Hoop
lkh@automize.dk

Følg os

Du kan altid følge os på de sociale medier, hvor vi løbende opdaterer med nyheder og events.

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at høre mere, er du meget velkommen til at kontakte os på mail eller telefon. Du kan også bruge vores kontaktformular

 

+45 7171 5353
info@automize.dk