fbpx

Vi bringer mennesker, forretning og teknologi tættere sammen

Er du klar til at blive angrebet?

Cybercrime er den hurtigst voksende form for kriminalitet i verden. Derfor skal du tage dine forholdsregler, for det handler ikke om, om du bliver udsat for angreb, men om hvornår.

Så du skal være klar til at minimere konsekvenserne af et angreb – fx ved at sørge for, at I hurtigt kan genetablere virksomhedens drift og data efter et angreb.

Skab en sikkerhedskultur i virksomheden

Det første, du skal gøre, er at klæde dine medarbejdere på. Det er mennesker, der er årsag til 70-80 % af alle hackerangreb og sikkerhedsbrud, og dine medarbejdere er dit allervigtigste asset i kampen mod IT-angreb.

Klæd dem på, så de udgør en massiv mur overfor de IT-kriminelle. Det handler især om at skabe en kritisk bevidsthed blandt medarbejdere på alle niveauer, så de er klar til at håndtere de forskellige former for trusler. Medarbejdernes ubevidste handlinger er den største trussel mod din virksomheds sikkerhed.

De væsentligste trusler mod IT-sikkerheden og hvordan du forebygger dem

De trusler, du står overfor er bl.a. ransomware, IT-nedbrud, SPAM, phishing, malware på mobile enheder, datalæk og DDoS-angreb.

Ransomware: Dine data bliver taget som gidsel, og de IT-kriminelle kræver løsesum for at ophæve virkningerne. Du kan fx ikke tilgå dit operativsystem eller dine filer, da de er blevet krypteret.

  • Hvordan forebygger du ransomware?
  • Hav altid en opdateret backup af alle virksomhedens data
  • Åbn aldrig vedhæftninger eller links fra uautoriserede e-mails
  • Hold al software opdateret
  • Sørg for at alle medarbejdere er klædt på.

IT-nedbrud har store konsekvenser for den service, I tilbyder – og kan få store økonomiske konsekvenser.

Det er svært at gardere sig mod IT-nedbrud, fordi jeres IT-miljø er sårbart på så mange forskellige punkter, fx netværksproblemer, manglende opdateringer af IT-system og hjemmeside eller forfejlede it-projekter. I reducerer risikoen væsentlig ved at samarbejde med en professionel IT-leverandør, som både tager de nødvendige forholdsregler up front, og reagerer lynhurtigt, hvis der skulle opstå problemer.

Spam og phishing: Dine medarbejdere modtager mails, som kan virke meget troværdige – og som forsøger at narre nøgleinformationer fra dem som adgangskoder, kreditkortoplysninger eller CPR-numre.

Forebyg phishing ved

  • at være kritisk, når du læser mails – se efter stavefejl og dårlige oversættelser
  • aldrig at klikke på links eller vedhæftede filer, med mindre du er 100 % sikker på afsenderen. Tjek med afsenderen, hvis du er i tvivl.
  • Kun at afgive fortrolige oplysninger på sikrede hjemmesider med SSL-certifikat (https:// i stedet for http//:).

Pas på medarbejdernes mobile enheder. Arbejdsmobilerne er populære mål for hackere, fordi mange virksomheder ikke er opmærksomme på sikkerhedsrisikoen.

Sådan forebygger du hacking af mobile enheder:

  • Sæt sikkerhedskoder på alle mobile enheder
  • Vær kritisk, når I downloader apps
  • Brug antivirus
  • Klik ikke på links eller vedhæftede filer, med mindre du er 100 % sikker på afsenderen
  • Tag backup, også af telefonens data
  • Pas på med at benytte offentligt netværk
  • Opdatér styresystem og apps.

Datalæk kan skade virksomheden, hvis I får lækket oplysninger om kunder eller økonomi, og skader samtidig jeres troværdighed og omdømme.

For at beskytte jeres data er det vigtigt, at I:

  • er opmærksomme på eventuel kriminalitet og angreb
  • krypterer vigtige data
  • implementerer slutbrugersikkerhed.

Et af de vigtigste, forebyggende tiltag ved slutbrugersikkerheden er anvendelse af MFA – Multi Factor Authentication, på dansk to-faktor-godkendelse – ved passwords. Det betyder, at en bruger både skal indtaste password og derefter indtaste en kode, der fx er fremsendt på mobilen. Ifølge Microsoft kan to-faktor-godkendelse forebygge mere end 99 % af alle tilfælde af misbrug af passwords.

DDoS-angreb (Distributed Denial of Service) sender store mængder trafik mod jeres internetserver, så den bliver overbelastet og går ned.

Forebyg konsekvenserne ved DDoS-angreb:

  • Hav en konkret beredskabsplan for, hvordan I vil agere i tilfælde af et DDoS-angreb
  • Angiv, hvem I vil kontakte, hvis uheldet er ude – fx kunder og samarbejdspartnere – og hvordan I vil kontakte dem, hvis jeres mail er nede.

Få styr på sikkerheden i jeres virksomhed

Tag fat i os, hvis noget bør strammes op – så hjælper vi jer på plads og gør jer bedre rustet til at modstå angreb. Ring på 7171 5353 eller send en mail til info@automize.dk

Følg os

Du kan altid følge os på de sociale medier, hvor vi løbende opdaterer med nyheder og events.

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at høre mere, er du meget velkommen til at kontakte os på mail eller telefon. Du kan også bruge vores kontaktformular

 

+45 7171 5353
info@automize.dk