Ændringer til Microsoft Open Licens Program

Læsningstid 3 minutter

Pr. 1 januar vil det ikke længere være muligt for virksomheder at købe eller forny deres licenser igennem Microsoft Open Licens programmet!   Microsoft Open License-programmet blev oprettet for over 20 år siden for små og mellemstore virksomheder til at købe flere “evige” softwarelicenser til en volumenpris. Microsoft tager et vigtigt skridt for at forenkle licensering ved at indføre vedvarende køb af softwarelicenser gennem den nye handelsoplevelse som en del af deres Cloud Solution Provider-program til partnere. Det vil stadig være muligt for alle type virksomheder at købe nye licenser eller forny deres eksisterende licenser igennem Open Licens programmet frem til 31. december 2021. Du kan læse Microsofts udmelding her.  Det vil sige at fra d. 1. januar 2022 vil det altså ikke længere være muligt at købe disse licenser direkte igennem programmet. Små og mellemstore kunder vil drage fordel af en forenklet tilgang og større fleksibilitet i, hvordan du køber softwarelicenser på en måde, der er let at forstå, som direkte forbedrer licensadministration af aktiver og med forudsigelige omkostninger. 

Hvilke muligheder har jeg?

Hvis du har Software Assurance-dækning gennem Open License-programmet, har du nogle forskellige muligheder: 

  • Din Software Assurance-periode, inklusive fordele, fortsætter indtil dens udløb, selvom udløbet er efter 31. december 2021. 
  • Microsoft Open Value-programmet anbefales til fremtidige køb, der inkluderer Software Assurance. 
  • Microsoft Open Value-abonnementsprogrammet tilbyder ikke evige softwarelicenser, men er et abonnement med lavere omkostninger, der giver dig rettigheder til at bruge softwaren i løbet af aftalen og inkluderer også Software Assurance. 

Hvis du har online-tjenester gennem Open License-programmet, har du følgende muligheder:  

  • Eventuelle ubrugte “tokens” til online-tjenester kan stadig tildeles og bruges, selv efter 31. december 2021, forudsat at det forekommer inden for femårsperioden for “token-køb”. 
  • Hvis du vil købe yderligere onlinetjenesteabonnementer, kan du arbejde sammen med en partner i Cloud Solution Provider-programmet for at købe onlinetjenesteabonnementer, eller du kan købe yderligere online-tjeneste “tokens” gennem Open Value-programmet eller Open Value-abonnementsprogrammet eller fra Microsoft Store. 

Hvordan skal jeg så forny mine licenser nu?

For at forenkle processen og gøre det muligt for brugere af Microsoft licenser, at få mere support på det software de bruger, har Microsoft besluttet at disse licenser kun kan købes eller fornys igennem certificeret Cloud Solution Providers. Bemærk venligst at du har fortsat fulde rettigheder og adgang til alle evige softwarelicenser erhvervet gennem Open License-programmet.  Alt dette betyder at virksomheder, offentlige eller private i fremtiden skal købe eller forny deres licenser igennem en autoriseret udbyder. Heldigvis skal du ikke lede længe da Automize naturligvis er autoriseret til at kunne tilbyde både nye licenser og forny eksisterende licenser.  

Hvornår skal jeg beslutte mig?

Microsoft skriver at man stadig kan købe og forny licenser via programmet helt indtil udgangen af 2021, dog anbefaler Automize at man allerede nu begynder at planlægge en diskussion med en Microsoft certificeret Cloud Solution Provider (CSP). Fremover er det nemlig kun igennem disse CSP’er man kan købe og forny ens licenser.

Vil du vide mere

Er du interesseret i at læse mere om vores kompetencer, så kan du klikke her og se en komplet liste over alle de områder som vi er specialister inden for og har mange års erfaring med. Har du i stedet lyst til at kontakte os for, at høre hvad vi kan gøre for din virksomhed, så kan du gøre det her

A finger pressing the windows key on a keyboard

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at høre mere omkring disse emner, ønsker du at få noget uddybet eller kunne du tænke dig at høre, hvad vi kan gøre for at hjælpe din virksomhed med alle disse problemstillinger, så kan du læse mere via dette link eller kontakte os her.

Niklas Vogt Johnsen
nvj@automize.dk

Vil du vide mere?

Du kan altid følge os på sociale medier, hvor vi løbende sender opdateringer, nyheder og begivenheder.

Er du interesseret i at høre mere, er du meget velkommen til at kontakte os på mail eller telefon. Du kan også bruge vores kontaktformular

Automize blev grundlagt i 2015 med ønsket om at skabe værdi ved at drive digitaliserings- og transformationsrejsen, som alle virksomheder er på i dag. Det gør vi ved at bringe mennesker, forretning og teknologi tættere sammen.
© Automize 2023 | All rights reserved
magnifiercross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram